trailmap
Gravelin hienous on vapaudessa valita päivän reitti lukemattomista eri vaihtoehdoista: assua, soratietä, metsäautotietä, pätkä polkua…Tämän vapauden hyödyntäminen vaatii seurakseen gravelin tarpeisiin sovitetun kartan (ja reititysautomatiikan). Tällä ajatuksella on uudistetun Trailmapin gravel-karttaa (https://web.trailmap.fi) viritetty viimeiset kuukaudet, valmiina alkavan ajokauden koitoksiin.
Alla hieman vertailua muutamaan yleiseen sovellukseen. Kuvat “yllätyspaikasta” joka julkaistiin Facebookin "hiekkatiepyöräily"-ryhmässä, paikka jossa pienelle porukalle tuli yllätys RideWithGPS:llä suunnitellulla gravel-reitillä.
RideWithGPS: Pitää zoomata todella lähelle että näkee osan teistä (ns. service-luokan), teiden pinnoista ei mitään indikaatioita, ei erottele kapeita polkuja leveämmistä urista, eikä näytä niille annettuja luokituksia ajettavuudesta, kielletyt tiet eivät näy, pellot eivät näy.
RideWithGPS kartta
Strava: Paljon samoja haasteita kuin RideWithGPS, hieman parempi kuitenkin seuraavissa: pienemmät tiet näkyvät paremmin, polun ja leveämmän uran pystyy erottamaan, polut näkyvät vasta kun zoomaa todella lähelle - Stravan vahvuus on “lämpökartta” joka auttaa vilkkaammin liikutuilla alueilla.
Strava kartta
Komoot: Kertaluokkaa parempi kuin Strava & RideWithGPS, mutta tien pinnoite ei näy muutoin kuin ns. traktoripoluille ja kielletyt tiet nähdäkseen pitää zoomata todella lähelle.
Komoot kartta
Trailmap näyttää myös tien pinnan (jos tieto OSM:ssa) ja erottelee eri tietyypit toisistaan mahdollisimman havainnollisesti. Rakennukset poimitaan MML:n aineistoista jolloin maaseudullakin on helpompi havaita jos jokin reitti menee maatalon pihamaan lävitse. Lisäksi kartalla näkyy MML:n kartta-aineistosta ja JYO LIPAS-aineistosta mm. virallisia pyöräilyreittejä, paikkoja (laavut, tulipaikat, uimarannat jne.) ja MML:n teitä ja polkuja joita osin puuttuu OpenStreetMap-kartasta. Mukana on myös MML:n maastokartan ominaisuuksia eli korkeuskäyrät, rinnevarjostus, luonnonsuojelualueet jne. jne.
Uusi Trailmap-kartta, gravel variantti
Kun zoomaa kauemmaksi yleiskuvaan niin RideWithGPS ja Strava “hukkaavat” nopeasti pienemmät tiet jolloin on mahdoton nähdä mistä voisi reitin vetää, Komoot näyttää pitempään kunnes sekin siirtyy “maantie”-tilaan. Trailmap näyttää mahdollisimman pitkään myös tieverkoston pienemmät tiet: kartta on näin hieman “runsaan” näköinen visuaalisesti, mutta mahdollistaa ylätason karkean suunnittelun eri reittivaihtoehdoille.
Trailmap gravel-kartta, yleiskuva
Toisaalta välillä on tarkoituksenmukaista gravelissakin nähdä maaston yksityiskohtia samalla tasolla kun tyypillisesti katsotaan maastopyöräilyssä tai polkujuoksussa. Silloin voi kartta-asetuksista vaihtaa mtb-kartan päälle jolloin näkee maastonmuodot ja muita yksityiskohtia tarkemmin.
Trailmap gravel-kartta, maastopyöräily eli mtb-tila
Jos ajaa “maantie-gravelia” eli vain suurempia autoliikenteelle tarkoitettuja tieverkoston teitä niin kaikilla ym. sovelluksilla varmasti pärjää. Mutta jos gravelilla tavoittelee rauhaa autoista ja kenties seikkailua pienemmillä väylillä ja jopa polun pätkillä, niin on parempi valita joko Komoot tai Trailmap. Seuraavassa postauksessa perehdytään sitten ym. sovellusten reititysautomatiikkaan. Etukäteen voin kertoa, että siinä vasta ihmettelyä riittääkin ja ym. suositus vain vahvistuu.